تبلیغات
وبلاگ جامع کنترل و ابزاردقیق - راه انداز نرم موتور یا سافت استارتر soft starter چیست؟
  موضوعات
کتابخانه
کتب و جزوات فارسی
کتب و جزوات لاتین
مقالات آموزشی
لیست عناوین این بخش جهت      دسترسی سریع

کنترلر منطقی برنامه پذیر PLC
مقالات
نرم افزار و برنامه نویسی
کتب و مقالات قابل دریافت
پروژه های آماده
سفارش پروژه
English articles

کنترل صنعتی
اتوماسیون
HMI
تله متری
DCS

کنترل و ابزاردقیق

میکرو کنترلر ها

شبکه های صنعتی

ایمنی و حفاظتی

برق صنعتی
تجهیزات و ادوات
جداول و محاسبات کاربردی
مدارات قدرت و فرمان

رباتیک

ادوات اندازه گیری

 سنسور و ترانسدیوسر
مقالات
دبی سنج ها Flow meter
رطوبت سنجی
حسگر بسازیم

مورد استفاده در پروژها

مهندسی پزشکی

 ماشینهای الکتریکی
مقالات
درایورها

پروژه

هیدرولیک و نیوماتیک

الکترونیک
مقالات
مدارات الکترونیکی

 نرم افزار
معرفی نرم افزار 
دانلود نرم افزار
نرم افزار موبایل

مقالات

مطالب ارسالی شما

دانستنیها
دانستنیهای برقی
دانستنیهای علمی

همایش، کنفرانس،مسابقات

آگهی استخدام

 مالتی مدیا
نمایش ویدیو
گالری تصاویر

 مطالب عمومی
طنز
از همه جا ولی زیبا
سلامتی
  لینکها
فرهنگی مذهبی شهید آوینی
اس ام اس
فروشگاه الــ کارتــ
مهندسی مکانیک و هوافضا
جنگ افزار های روز دنیا
گروه مهندسی هوافضا
مرجع تخصصی برنامه نویسی
راهنمایی ساخت CNC
سایر لینکها
جهت تبادل لینک با ما، ابتدا وبلاگ ما را با نام:
وبلاگ جامع کنترل و ابزاردقیق در وبلاگ یا سایت خود ثبــت کنیــد. سـپس از اینجا مشخصـات خود را ارسـال کنیـد تـا پــس از بررســی، تاییـد و در لینکها ثبت شود.
توجه داشته باشید که لینک ما درصفحه اصلی وب شما قابل روئیت باشد، در غیر اینصورت لینک شما در سایر لینکها قرار می گیرد.


همانطور كه از نامش پیداست وسیله ای است جهت راه اندازی الكتروموتورها بصورت نرم و تدریجی.



حال باید دانست که مفهوم "نرم" در راه انداز نرم موتور چیست؟
 
مفهوم "نرم" به ویژگیهای متفاوتی دلالت می كند. مثلاً نرم به این معناست كه جلوی تنشهای الكتریكی و مكانیكی گرفته می شود. از سوی دیگر نرم به این معناست كه موتور تدریجاً دور می گیرد و به دور اسمی خود می رسد. به صورت طبیعی مدت زمان راه اندازی در هنگام استفاده از سافت استارتر بیشتر از حالت اتصال مستقیم موتور به شبكه است. به عبارت دیگر سافت استارتر جلوی فشارهای وارده به موتور را در هنگام راه اندازی می گیرد.

یك مثال : وقتی موتور را مستقیماً به برق وصل می كنیم شرایط راه اندازی شباهت به Take Up ناگهانی اتوموبیل دارد. بدیهی است كه شما اتومبیل خود را به این صورت راه اندازی نمی كنید بلكه با كنترل مناسب سرعت خودرو را بتدریج افزایش می دهید و آنرا به سرعت مطلوب می رسانید. به این ترتیب عمر مفید موتور و اتصالات و كوپلینگهای مكانیكی و بار كاهش پیدا می كند . به همین ترتیب راه اندازی تحت تنش، هم به برق كارخانه فشار می آورد و هم به لحاظ مكانیكی به اجزای چرخنده فشار می آورد و استهلاك آنها را بالا می برد. می توانیم بگوئیم كه راه انداز نرم موتور وسیله ای است جهت راه اندازی الكتروموتورهای سه فاز بصورت كنترل شده كه جریان راه اندازی موتور را كاهش می دهد.
در واقع ما با تنظیم soft starter جریان راه اندازی موتور را به میزان مورد نیاز محدود می كنیم و اجازه كشیدن جریان های زیاد را به موتور نمی دهیم.


یكی از قابلیتهای اصلی راه انداز نرم موتور محدود كردن جریان راه اندازی است ولی راه انداز نرم موتور خواصهای دیگری هم دارند که بسته به مشخصات طراحـی و كـاربرد، سافت استارتها متنوع بوده ، مثلاً soft starter كارهائی از قبیل بـی متـال  و كنترل فاز و....... را نیز انجام می دهد و حفاظت های بیشتری را نیز می تواند اعمال كند.

بطور كلی سافت استارترها به دو نوع بیسیك و مجهز تقسیم می شوند. 

1-
در مدلهای بیسیك یك كنتاكتور
Bypass با سافت استارتر پارالل می شود كه پس از راه اندازی موتور كنتاكور مذكور عملاً  سافت استارتر را Bypass كرده و از مدارخارج می كند.

2- اما در مدلهای مجهز كنتاكتور
Bypass خارجی مورد نیاز نیست. بطور مثال در سافت استارترهای Aucom  مدل Csxi كنتاكتور Bypass وجود دارد ولی مدلهای IMS2 همواره در مسیر می مانند البته قابلیّت گذاردن كنتاكتور Bypass را با حفاظت كامل موتور دارند.

Bypass بای پس ؟
یعنی آنرا از مدار خارج كنید و از مسیر دیگری برق موتور را تأمین كنید به عبارتی یك كنتاكتور بصورت موازی با soft starter نصب می شود. و این كنتاكتور پس از راه اندازی موتور توسط خود soft starter تغذیه شده و كنتاكتهای آن وصل می شود و برق بطور مستقیم به موتوراعمال می شود.

از مزایای یك سافت استارتر این است که ما ناگزیر نیستیم تنظیمات مختلفی انجام بدهیم. بصورت كلی با تنظیم سه، چهار پارامتر كه مشخصه استارت و جریان موتور می باشد براحتی تنظیم می گردد.
به عنوان به شكل زیر نگاه كنید.


نخست برق سه فاز به soft starter وارد می شود و خروجی سه فاز soft starter به موتور وصل می گردد. در یك كاربرد ساده با استفاده از پانل روی دستگاه ، موتور استارت می شود. موتور بر اساس تنظیمات از پیش انجام گرفته دور می گیرد و در یك زمان مشخص به دور نامی خود می رسد.
دراینجاست كه ماموریت اصلی آن تمام شده است و فقط وظیفه آن حفاظت از موتور است. soft starter كار كنتاكتور ورودی موتور را نیز انجام می دهد كه بستگی به مدل soft starter دارد.


soft starter را نمی توان برای راه اندازی همه موتورهای سه فاز و با هر باری استفاده نمود. چون راه اندازیهای نرم موتور برای همه بارها و موتورها مناسب نیستند در واقع soft starter برای گونه خاصی از موتورها که در صنعت به موتورهای سه فاز القائی یا قفس سنجابی معروفند، مناسب است. به هر حال معمولاً لازم است برای انتخاب soft starter با یك متخصص مربوطه مشورت شود.

یك راه انداز برای اینكه بتواند جریان راه اندازی را محدود كند ولتاژ را كاهش می دهد، كاهش ولتاژ باعث كاهش
گشتاور راه اندازی موتور می شود . منظور از گشتاور راه اندازی، نیروی دورانی مورد نیاز جهت كندن بار و به چرخش در آوردن آن می باشد. بنابراین اگر بار طوری باشد كه گشتاور راه اندازی (یا نیروی دورانی راه اندازی) بالائی نیاز داشته باشد عملاً با راه انداز نرم موتور نمی توان آن بار را راه اندازی نمود.


چگونگی تشخیص راه انداز نرم برای كاربرد مورد نظر خیلی هم نگران كننده نیست. طبیعت بسیاری از بارها طوری است كه گشتاور راه اندازی كمی دارند. برای مثال فنها،
كمپرسورها و پمپ ها بارهای ایده آل برای راه اندازی با soft starter می باشند. اینها در مقیاس وسیعی در كارخانجات مورد استفاده قرار می گیرند.
soft starter برای راه اندازی كلیه پمپ ها و فن ها جوابگو است ولی ممكن است گاهی اوقات بررسیهای دیگری نیز مورد نیاز باشد. ولی بصورت كلی این برداشت درست است.

راه اندازهای نرم از چند كیلو وات تا چند مگا وات در دسترس می باشند و ولتاژ كار آنها می تواند 380v تا 11kv  باشد. برای موتورهای چند صد كیلووات و یا چند مگاواتی تعداد محدودی سازنده وجود دارند كه راه انداز نرم می سازند كه Aucom  یكی از آنهاست.

حال فكرمی كنید استفاده از یك soft starter مقرون به صرفه هست؟
به لحاظ كاری چیز بارزشی است و به لحاظ قیمت فروش آن، گران نبوده و حتی اختلاف قیمت چندانی با راه اندازهای متداول دیگر، مثل راه انداز
ستاره مثلث ندارد.
در یك سافت استارت ولتاژ از مقدار قابل تنظیمی شروع به افزایش می كند و بصورت تدریجی پیوسته افزایش می یابد، تا همه ولتاژ به موتور اعمال شود.
نمی توانیم نتیجه بگیریم كه جریان هم بتدریج از صفر و متناسب با ولتاژ افزایش پیدا می كند تا به دور اسمی برسد. چون در یك
soft starter جریان به میزان از قبل تعریف شده محدود می شود و در تمام مدت راه اندازی جریان از آن مقدار اضافه نمی شود . پس از پایان زمان راه اندازی جریان كاهش پیدا كرده و به میزان مورد نیاز بار محدود می شود.

چه معیارهائی برای انتخاب جریان راه اندازی وجود دارد ؟
 اولاً باید توجه كنیم كه بسته به موتور و بار اگر این جریان را از یك حدی كمتر انتخاب كنیم، ممكن است موتور اصلاً راه اندازی نشود. چون قبلاً گفتم كه با كاهش جریان راه اندازی، گشتاور راه اندازی موتور نیز كم می شود. حال اگر جریان راه اندازی را آنقدر كاهش بدهیم كه در نتیجه گشتاور راه اندازی موتور از راه اندازی بار كمتر بشود. اصلاً بار از جا كنده نخواهد شد. (منظور اگرنیروی دورانی تولید شده در شفت موتور از نیروی دورانی مورد نیاز برای كندن بار كمتر باشد اصلاً بار حركت نخواهد كرد) دقیقاً مشابه این كه یك موتور سیكلت كامیونی را به حركت در آورد. نكته دیگری كه باید به آن توجه كنیم آنست كه هر گاه
جریان راه اندازی را كم انتخاب كنیم ، با فرض اینكه بتوانیم به گشتاور مقاوم بار غلبه كنیم، و آنرا به حركت در بیاوریم ، مدتزمانی كه طول خواهد كشید تا سرعت موتور به سرعت نامی آن برسد تابع جریان انتخاب شده ما خواهد بود. به عبارت دیگر جریان كمتر مدت زمان بیشتر و جریان بیشتر مدت زمان كمتری طول خواهد كشید، تا موتور به دور اسمی خود برسد.

نهایتاً ضرورت استفاده از soft starter را می توان این گونه بیان کرد:
ما می توانیم موتور سه فاز را مستقیماً به برق سه فاز زده و راه اندازی كنیم. به این روش راه اندازی، ‌راه اندازی مستقیم یا Direct Online و یا DOL می گویند اگر شما مستقیماً موتور را به برق سه فاز وصل كنید. هیچ كنترلی در راه اندازی آن نخواهید داشت. در حالیكه soft starter به شما امكان كنترل پریود راه اندازی را می دهد. در خیلی از اوقات ما نیازی به اعمال نظارت و كنترل در راه اندازی موتور نداریم. مثلاً در خیلی از كاربردهای با موتورهای توان پایین. اما هنوز موارد زیادی هم وجود دارند كه باید راه اندازی با كنترلهای مناسب صورت بگیرد. باید توجه كنیم كه هنگام راه اندازی یك موتور سه فاز یك سری اتفاقات الكترویكی و مكانیكی رخ میدهد كه متفاوت از حالت كار دائم موتور پس از راه اندازی است مثلاً در هنگام راه اندازی موتور جریان خیلی بیشتری نسبت به حالت دائم آن از شبكه می  كشد. اگر موتور كوچك باشد اشكال خاصی ایجاد نمی شود ولی اگر موتور بزرگ باشد ممكن است، این جریان زیاد را برق كارخانه نتواند براحتی تأمین كند و كشیدن جریان ناگهانی زیاد از برق كارخانه ممكن است باعث افت ولتاژ لحظه ای شده و در كار سایر تجهیزات برقی و الكترونیكی اختلال ایجاد شود.



از بخش: درایورها ، توسط: جواد جهان تیغ                                    آخه چرا نظر نمیدید [نظرات-]

غلی
1391/11/12 10:53 ب.ظ
بسیار ممنون دوست گرامی از لطفتون
مهدی
1391/08/17 10:43 ب.ظ
عالی بود
پاسخ جواد جهان تیغ: خوشحالم که مورد توجهتون قرار گرفته.
ممنون که نظر دادید.
[فرم ارسال نظرات]
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

  لیست آخرین مطالب
معرفی اجمالی، امکانات خاص ومنحصر به فرد نسل جدید PLCها: SIMATIC S7-1500
(Connecting an HMI to LOGO!.0BA7) ارتباط لوگو نسل هفتم با HMI
ربات های توانبخشی راه رفتن (ربات لوکومات-ربات لوپز-ربات الکسی-ربات پوگووپم)
ROBOT SELECTOR برای انتخاب بازوهای روباتیک صنعتی
شبیه سازی سیستم جابه جایی قطعات توسط بازوهای صنعتی در برنامه EASY ROB
بینایی روبات های شرکت ABB در فرآیند PICK & PLACE
معرفی روبات های سری ARC WELDING شرکت KUKA
معرفی روبات های سری HIGH ACCURACY شرکت KUKA
سینماتیک مستقیم بازوهای ماهر اسکارا، پوما 560 و M-420iA جهت تعیین موقعیت و مجری نهایی End Effector
اصطکاک در مفاصل روبات
لیست همه مطالب قبلی
  تبلیغات
موردی درج نشده ....
درباره وبلاگ

توضیحات : به نام یزدان پاک که تفکر را در جهت کسب دانش و معرفت به بشریت ارزانی داشت.

کاربر گرامی به وبلاگ جامع کنترل و ابزاردقیق خوش آمدید.
این وبلاگ با هدف ارائه مطالب آزاد علمی و فنی مهندسی پیرامون گرایش کنترل و ابزاردقیق راه اندازی گردیده ، که امید است رضایت مخاطبین خود را در بر داشته باشد .
برای جستجوی بهتر مطالب در وبلاگ به آرشیو موضوعی مراجعه کنید.

استفاده از مطالب وبلاگ تنها با ذکر صلوات و درج منبع مجاز می باشد.

نظرات سازنده خود را از طریق لینک تماس با مدیر یا ایمیل زیر با ما در میان بگذارید .
INSCOblog@Yahoo.com
INSCOblog@Gmail.com
با تشکر جواد جهان تیغ


 سخن روز
  نظرسنجی
از مطالب وبلاگ تا چه حد رضایت دارید؟










چنانچه در مورد مطلبی خاص نظر ،انتقاد و یا پیشنهادی دارید ، می توانید در قسمت [نظرات] همان مطلب عنوان فرمائید
 معرفی وبلاگ به دوستان
جهت معرفی وبلاگ به دوستانتان می توانید از طریق فرم زیر اقدام کنید.
نام شما :(فارسی)
ایمیل شما :
نام دوست شما:(فارسی)
ایمیل دوست شما:

  آمار وبلاگ
امروز :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
کل بازدید:
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بروز رسانی :
تولد وبلاگ : [1389/5/5]
Google PageRank Checker
  جستجو

تمامی حقوق تصاویر و طرح قالب برای نویسنده این وبلاگ (جواد جهان تیغ) محفوظ است، نقل و استفاده از آنها تنها با ذکر منبع مجاز میباشد
آموزش مقالات کنترل ابزاردقیق PLC,HMI,WINCC,Citect,EPLAN,BMS,OMRON,SIEMENS,target="_blankکاتالوگ"
iropic.com | iropic.net
Design By : Javad Jahantigh | ©2009 All Right Reserved